Annons Kamstrup 2024 Kamstrup 2024

En översvämmad pumpstation där överbyggnaden vält. FOTO: Gästrike Vatten

Skyfallet i Gävle märks länge

Cirkulation 8/21

Mellan åren 2271 – 2321. Då skulle det statistiskt kunna vara dags för ett nytt skyfall över Gävle i samma skala som det som drabbade staden 17 – 18 augusti i år.

Text/Erik Winnfors Wannberg

Gästrike Vatten har mycket arbete kvar innan översvämningen i mitten av augusti kan läggas till handlingarna.

– Vi är långt ifrån färdiga med underlag till skadeståndsärenden. Skaderegleringen kommer att ta väldigt lång tid, säger Katarina Sundqvist, enhetschef för kundservice på Gästrike Vatten när hon tillsammans med Tobias Kudermann, chef för Teknik och utveckling samt störningsledare under skyfallet, berättar för Cirkulation om det dramatiska dygnet och efterarbetet.

Under natten mot onsdagen 18 augusti tvingades Räddningstjänsten till ett VMA där invånare uppmanades att hålla sig inomhus. Klockan 02 larmade personal på Gävles vattenverk, Sätraverket, om att vatten utifrån trängde in genom väggar och tak. Klockan 06 var ledningen samlad till ett lägesmöte. Klockan 08 på morgonen hölls ett nytt möte där skeendet klassades som en Större händelse, Gul nivå på en fyrgradig skala från Grönt till Svart.

– I inledningsskedet var det viktigt att fastställa eventuell påverkan på vattenverken. På en del vattenverk förekom ökad färg och turbiditet. I Bodåsverket i Hofors fick vi en misstänkt kontaminering efter att vatten gått upp bakvägen i en lågreservoar. Där utfärdades en kokningsrekommendation och vi startade en utökad provtagning samtidigt som omsättningsåtgärder i systemet påbörjades med hjälp av tankbil, berättar Tobias Kudermann.

På mindre än 24 timmar var funktionen på samtliga vattenverk säkerställd. Gävles dricksvattenförsörjning bygger på grundvatten med konstgjord infiltration av vatten från Gavleån via Valboåsen.

– Vattenmagasinen i åsen var inte översvämmade. Vi såg påverkan men den var hanterbar. Vi är tacksamma för att vi har dubbla barriärer med UV-ljus och klorhantering på alla vattenverk, säger Tobias Kudermann.

På spillvattensidan bräddade ledningssystemen i upp till två dygn. Efter inledningsskedet fortsatte en viss bräddning från det centrala reningsverket Duvbacken. Totalt gick cirka 180 000 kubikmeter utspätt och delvis renat avlopp ut i Gävlebukten, den största delen regnvatten.

– Vi tog under den tiden emot 1 800 000 kubikmeter och fick en del problem med utrustning som gick sönder. Samtidigt slogs biologin ut och det tog någon extravecka att få igång reningen till 100 procent, berättar Tobias Kudermann.

Även på ledningsnätet gick material sönder och flera slukhål uppstod.

Det mest intensiva regnet upphörde vid fem-tiden på morgonen. Enligt SMHI kom upp till 150-160 mm regn på ett halvt dygn i Gävleområdet. Normalt kommer 70-80 mm under hela augusti. SMHI har en enda officiell mätpunkt, annars baseras rapporteringen på frivilliga med enkla vattenmätare. Gästrike Vatten kommer nu att installera egna regnmätare inom kort.

Erbjudanden om hjälp från andra VA-bolag och kommuner kom snabbt.

– VA-Sverige är fantastiskt. Flera andra VA-bolag erbjöd direkt hjälp och stöd med erfarenheter och även till exempel mediastöd. Vi fick hjälp och stöd från VA Syd, Uppsala Vatten, Sandviken Energi med flera. Utifrån deras erfarenheter och våra egna historiska erfarenheter har vi prognosticerat tresiffriga miljonbelopp i slutkostnad. Vi tror att vi kommer ha cirka 2 200 ärenden i Gävle, 100 i Hofors och 20 i Ockelbo. Just nu är vi på drygt 600 i Gävle, säger Tobias Kudermann, i slutet av oktober.

VA Syd har också hjälpt till med en graf för att jämföra med andra stora skyfall. Intensiteten i skyfallet över Gävle ligger ovanför skalan, jämfört med intensiteten i Malmö 2014, Göteborg 2011, Köpenham 2011 och Sundsvall 2001.

Kundtjänsten hamnade i en nyckelroll.

– Vi som jobbar kundtjänst har aldrig varit med om något liknande. Vi är inte bemannade för mer än vår normala mängd samtal och ärenden, Vi insåg direkt att vi behövde förstärkning, säger Katarina Sundqvist.

Annons Abonnemangspaket Abonnemangspaket

Redan på onsdagen förlängdes öppettiderna med kvällsöppet. Abonnenter hade börjat ringa in klockan 3 på natten. Till att börja hamnade de i Gävle Energis jour.

– På onsdagen trodde vi att det skulle bli kaos. I slutänden var det ändå bara dubbelt upp mot vanligt. På torsdagen hade vi en fortsatt effekt men inte alls i den omfattning vi trott, säger Katarina Sundqvist om ringandet.

Samtidigt sattes en utringande verksamhet igång.

– Vi ringde till dem som ringt in under natten och informerade om att de ska kontakta försäkringsbolag samt anmäla skada till Gästrike Vatten, och om att Gästrike Vatten inte kan hjälpa till praktiskt. Vi skapade brevmallar för svar där vi exempelvis informerade om att skaderegleringen kommer att ta väldigt lång tid, troligen över ett år. Vi vill inte att folk ska tro att de får snabba svar. På så vis hoppades vi förebygga återkommande samtal och mejl med frågan om deras ärenden är klara snart, säger Katarina Sundqvist.

Generellt har kunddialogen varit väldigt bra. Kunderna är väldigt lösningsfokuserade och det har inte uppstått någon direkt fientlighet.

– Vi har bara några få kritiska dialoger med arga och frustrerade kunder. Det finns en stor förståelse för att det tar tid. De tar också dialogen via försäkringsbolag, säger Katarina Sundqvist.

Hos Gästrike Vatten drogs snabbt en slutsats att det inte fanns möjlighet att besiktiga alla drabbade fastigheter.

– Vi tog snabbt in två skadeståndsadministratörer på ett år, som ska hjälpa oss med handläggning av skadeståndsanspråk. Vi har också hjälp av juristföretaget Crawford via vår och kommunens försäkring, berättar Katarina Sundqvist.

Än så länge är det främst anspråk från privatpersoner som hanteras. De ärenden som kommer genom försäkringsbolagens regresskrav kommer i huvudsak senare.

– Vi har börjat få in preliminära prognoser och vi kommer att få en stor kostnad. Vår försäkring täcker inte skyfallsskador. Vi behöver därför se över ansvarsfördelningen mellan oss och respektive kommun, säger Katarina Sundqvist.

Ansvarsfördelningen i ett 250 – 300-årsregn befinner sig i något av en gråskala.

– Gävle kommun har en vattenstrateg men i övrigt är det Gästrike Vatten som står för kompetensen inom VA. De måste förlita sig på oss som expertinstans. I efterutredningen har det bildats en styrgrupp men det är vi som måste utreda och hantera VA-sidan. Vi kommer även nyttja extern hjälp för att lägga ut uppdrag där vi ser att vi har luckor som måste fyllas, säger Tobias Kudermann.

Frågan om huruvida Gästrike Vattens respektive kommunens system är rätt dimensionerade eller inte, medför mycket jobb. Det är underlag till datamodeller, inmätning, flödesmätning och nya kalibreringspunkter som ska till.

– Den teoretiska modellen avgör var vi och kommunen har dimensionerat rätt. Vi behöver titta på att dagvattennätet kunde ta emot det som det ska vara dimensionerat för; 10- eller 20-årsregn, samt dimensioneringen av spillvattennätet, säger Tobias Kudermann.

I realiteten skulle de ha kunnat vara dimensionerade för ett hundraårsregn utan att kunna sluka de aktuella regnmängderna.

– Jag vill slå ett slag för att man ska göra allt man kan för att få ut folk att besiktiga och dokumentera så snart som möjligt i en sån här situation, för att ha underlag i förhandlingar med försäkringsbolagen. Vi kommer nog att förlora en del på att vi inte kunde göra det, säger Katarina Sundqvist.

Slutligen vill både Tobias och Katarina lyfta fram den egna personalens insatser. De lät sig inte påverkas av egna upplevelser i det akuta läget.

– Det är en dedikerad personal som tog hand om jobbet först och sina eventuella hemsituationer sen, säger de tillsammans.

Slutsatsen från de ansvariga är tydlig.

– Vi behöver bli mer integrerade med samhällsutbyggnad och kommunens infrastruktur. Det har tagits fram dagvattenpolicy och dagvatteninriktning som vi stått i begrepp med att implementera. Den frågan har inte varit så akut, nu kommer den få mer gehör, avslutar Tobias Kudermann.

Annons Wateraid