”Serious gaming”, i det här fallet rollspel, ses som ett bra sätt att blanda aktivt lärande, att experimentera med beslut och strategier som skulle vara kostsamma eller opraktiska att testa i den verkliga världen. Att spela rollspel ger möjlighet att diskutera, bygga relationer, lära nytt, öva på kreativ problemlösning och på så sätt förbättra beslutsfattandet. Metoden med liknande spel finns sedan tidigare som ett utbildningsverktyg inom det amerikanska försvaret. Den här rapporten handlar om utvecklingen av ett spel som simulerar en vattenkris orsakat av kemikalieutsläpp. Rapporten beskriver hantverket och reflektioner under utvecklingen.
Trots de framsteg som har gjorts för att skydda vattensäkerhet är händelser med förorening av dricksvatten fortfarande vanliga i USA. Som exempel rapporterades över 280 000 kemiska utsläpp mellan 2010 och 2019, varav 3 931 utgjorde ett direkt hot mot vattentäkten. I USA är erfarenheten från utsläpp av föroreningar att krishanteringen är präglad av förvirring, missförstånd, brist på information, ineffektivitet och dåligt samarbete. Inte minst brist på information och kommunikation med allmänheten som i sin tur svarat med panik.