Spelbaserad undervisning främjar vattenbesparande vanor

Internationell VA-utveckling

Italienska forskare har utvärderat ett projekt där den italienska staden Lucca och det kommunala VA-bolaget GEAL använde ett eget brädspel för att engagera skolbarn och deras familjer när det gäller vattenanvändning. Resultatet var gott och effekten långvarig.

Text/Erik Winnfors Wannberg

I italienska Lucca, knappt 90 000 invånare, deltog skoleleverna i klass 2-4 och deras familjer i programmet BLUTUBE – Chi porta l’acqua a casa (Vem tar hem vattnet?). Huvudaktiviteten kretsade kring ett brädspel med samma namn som kopplades till en verklighetsbaserad del i staden.

Du behöver ha ett abonnemang för att läsa hela texten

För att kunna läsa texten behöver du ha ett aktivt abonnemang på Internationell VA-utveckling, och registrerat ett personligt inloggningskonto.

Läs mer om våra abonnemang

Har du redan ett inloggningskonto? Klicka här