Annons Kamstrup 2024

Pumpmekanikern Zeinab underhåller ett av de borrhål hon ansvarar för i Chiutura, Malawi. Utbildning är en viktig del av Wateraids arbete för att skapa hållbara vattensystem. FOTO: Alexia Webster/Wateraid

Med passion för rent vatten och sanitet

Cirkulation 6/18

»Vi har samma vision och samma passion – vi vill ge människor rent vatten och sanitet.« Det menar Wateraids generalsekreterare Cecilia Chatterjee-Martinsen, som hoppas att den svenska VA-branschen blir en tydligare röst för frågorna även på en global nivå.

Text/Helena Wannberg

Samtalet med Cecilia Chatterjee-Martinsen äger rum i slutet av den värmebölja som blev till sommarens stora samtalsämne, och som inneburit stora ansträngningar för dem med ansvar för att få fram dricksvatten.

– Den här sommaren har många upplevt att vattnet faktiskt kan ta slut, även här. I Sverige har vi fått en ökad insikt om att vi behöver se över hur vi förvaltar vårt vatten. Jag hoppas att den insikten också leder till ökad förståelse för att detta är en global fråga.

Organisationen Wateraid beskriver sig själva som världsledande i arbetet för att alla ska få tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Det hela började i Storbritannien 1981, då medarbetare i den brittiska VA-branschen tog initiativ till att bilda Wateraid.

Sedan dess har brittiska VA-medarbetare inom såväl offentlig förvaltning som företag ordnat mängder av insamlingsaktiviteter för att stödja olika projekt runt om i världen. När Wateraid kom till Sverige 2009 var förhoppningen från organisationens sida att den svenska VA-branschen på samma sätt skulle känna att detta är »deras organisation«, men Cecilia Chatterjee-Martinsen konstaterar att Wateraid och VA-branschen inte riktigt har hittat varandra. Ett visst engagemang för Wateraid finns i branschen, exempelvis genom samarbeten med företag och bolag som Pollex, Purac och Vakin men Cecilia Chatterjee-Martinsen tycker att Wateraid är en organisation som borde intressera fler inom VA-branschen.

Under de snart tio år som Wateraid har funnits i Sverige har både omsättningen, antalet anställda och expertisen ökat rejält. Engagemanget bland svenskarna är stort för att ge de allra fattigaste tillgång till vatten och sanitet och Cecilia Chatterjee-Martinsen berättar om förskolor som pantar burkar för att skänka pengarna till Wateraid och enskilda personer som springer lopp till förmån för rent vatten.

– Under de här åren har vi utvecklat vårt samarbete med företag, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen. När företag som har produktion i medel- och låginkomstländer gör riskanalyser, blir det tydligt att vatten och sanitet är en viktig fråga.

Inte minst gäller det klädföretag, som använder mycket vatten. Två exempel är H&M och Lindex, som har velat hitta sätt att bidra till hållbarhet i de länder där de verkar.

Ett partnerskap med Wateraid är mer än insamling av pengar och Cecilia Chatterjee-Martinsen ger exempel från den brittiska VA-branschen.

– VA-bolaget Yorkshire water deltar i ett Wateraid-samarbete i Etiopien. Där jobbar de engelska medarbetarna tillsammans med sina etiopiska kollegor med att lösa problem och utmaningar med VA-förvaltning.

Under arbetets gång stod det klart att de praktiska lösningarna i Etiopien för att få fram dricksvatten liknande dem i östra Yorkshire, med smala schakt nedsänkta i marken för att nå akvifärerna.

– Engelsmännen kunde inte bara lära ut saker, utan de kunde även ta del av idéer om hur de etiopiska kollegorna exempelvis hanterar torka och oregelbunden tillgång till vatten, berättar Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Ett annat exempel på hur medarbetares engagemang och förmåga att hitta lösningar kommer till praktiskt nytta är Winnovators, ett medarbetarprogram för Wateraids partners. I 2018 års upplaga tävlar lag från olika samarbetspartners från USA, Australien, Storbritannien och Japan. Uppgiften är att hitta tekniska lösningar på verkliga utmaningar inom vatten, sanitet eller hygien i Wateraids arbete i Indien. Från Australien deltar exempelvis lag från offentliga VA-bolag som North East Water, Sydney Water och Queensland Urban Utilities.

Annons Alnarp Cleanwater Alnarp Cleanwater

Genom samarbete av det här slaget skapas lösningar som kan leda till att de allra fattigaste faktiskt får tillgång till rent vatten och sanitet – men de tar även tillvara den vilja att förändra som finns hos medarbetarna i branschen. Wateraids förhoppning är att kunna ta Winnovators även till Sverige.

Utmaningarna kring vatten och sanitet i världen kan kännas nedslående. 844 miljoner människor saknar tillgång till rent vatten och 2,3 miljarder människor har inte tillgång till någon toalett. I FN:s globala mål fram till år 2030 gäller det sjätte målet att ”säkerställa tillgång till och hållbar vatten- och sanitetsförvaltning för alla”. Om vi fortsätter i samma takt som nu, kommer målet för rent vatten att nås först år 2039 och sanitetsmålet år 2066.

Cecilia Chatterjee-Martinsen tycker att det är viktigt att ta in omfattningen av problemen, men det är samtidigt viktigt att se allt det som vi som värld har åstadkommit så här långt. Mellan 1990 och 2016 har 2,6 miljarder människor fått tillgång till rent vatten och 2,1 miljarder människor har fått tillgång till toalett. Men det handlar inte bara om alla de fattiga som fått rent vatten och sanitet på senare år, utan även om vad vi historiskt sett har gjort här i Sverige.

– Det var något som hände när vårt samhälle började satsa på vatten och sanitet i början på 1900-talet. Det gav förutsättningar för människor att ta sig ur fattigdom, minska barnadödligheten och öka jämställdheten.

På samma vis skapar arbetet för rent vatten och sanitet förbättrade livsvillkor för världens mest utsatta idag. Ett exempel är Wateraids samarbete med sjukhus och förlossningskliniker i Singida-regionen i Tanzania, med målet att säkerställa en hållbar tillgång till rent vatten, toaletter, handfat och tvål. När barnmorskorna kan tvätta händerna räddas liv.

Inom hälsosektorn är behovet av rent vatten och sanitet stort: 38 procent av sjukhusen i låg- och medelinkomstländer saknar tillgång till rent vatten, vilket bland annat leder till att personalen inte har möjlighet att tvätta sina händer innan och efter de tar hand om patienter. Vatten och sanitet är inte frågor som står för sig själva, utan måste integreras i andra utvecklingsfrågor, menar Cecilia Chatterjee-Martinsen och konstaterar att i Sverige har vi lyckats få ordning på vatten, sanitet och hygien.

– Det har haft en enorm betydelse för samhällsutvecklingen hos oss. Det är något att känna stolthet över.

Det är också en stolthet som vi kan göra något mer av, menar Cecilia Chatterjee-Martinsen som önskar att VA-branschen blir en tydligare förespråkare för dessa frågor även ur ett globalt perspektiv. En viktig del av Wateraids arbete handlar om policyarbete, från lokal till global nivå. Att få beslutsfattarna att inse vikten av investeringar i VA, avsätta tillräckliga resurser till VA-sektorn och inte minst se till att det skapas hållbara system. Alla som jobbar med allt från tekniska lösningar till offentlig VA-förvaltning och utvecklingsarbete för fattiga, borde bli en gemensam röst för få vatten och sanitet att hamna högre upp på den politiska dagordningen.

Nästa år firar Wateraid tio år i Sverige. Inför framtiden hoppas Cecilia Chatterjee-Martinsen att VA-branschen är redo att ta nästa steg för att bli mer delaktig i arbetet för att nå de globala målen. Det kan gälla kommunala och privata företag, men även enskilda medarbetare. Möjligheterna att engagera sig är många. Nästa års Göteborgsvarv går det exempelvis att springa till förmån för Wateraid. Organisationen kommer att finnas med på fler konferenser och även vara plats på VA-mässan i september.

– Låt oss ta en diskussion om hur vi kan samarbeta för att ta tillvara medarbetarnas engagemang och kompetens för att bidra till att fler får rent vatten och sanitet.

–––

Wateraid grundades 1981 i Stor­britannien av medarbetare i VA-branschen. Wateraid Sverige bildades 2009, och är en del av den globala federationen Wateraid international, som samordnar organisationens globala arbete. Wateraid finns idag i 34 länder.

Sedan 1981 har Wateraid nått 26,8 miljoner människor med rent vatten och 26,8 miljoner med sanitet.

De fyra övergripande målen för Wateraid är att adressera ojämlikheter i tillgång, stärka hållbara tjänster, integrera vatten, sanitet och hygien med andra viktiga områden för hållbar utveckling samt att förbättra hygienbeteenden.

De största bidragsgivarna i Sverige är Sida, Postkodlotteriet och H&M Foundation.

Annons Wateraid