Att hantera klagomål om dricksvattenkvalitet hos vattentjänstföretag i Tjeckien

Internationell VA-utveckling 7/25

EU:s dricksvattendirektiv ställer krav på offentlig hantering av klagomål på dricksvattenkvalitet. Däremot definieras inte termen klagomål i direktivet, vilket ger utrymme för tolkningar. Tjeckiska forskare visar att hanteringen dock är central för vattenförsörjningens trovärdighet.

Text/Erik Winnfors Wannberg


I Tjeckien är den offentliga dricksvattenförsörjningen mycket väl utbyggd. Hela 95,6 procent av befolkningen har tillgång till offentlig vattenförsörjning. En stor studie år 2022 visar dock att bara 81 procent i åldrarna 18-69 år dricker kranvatten dagligen, tolv procent uppgav att de helt undvek att dricka kranvatten. Orsakerna varierade dålig smak var vanligast men även doft och hälsoaspekter togs upp av de som undvek kranvatten. Detta ställt emot att kranvatten i Tjeckien generellt uppfyller alla lagstadgade standarder.

Du behöver ha ett abonnemang för att läsa hela texten

För att kunna läsa texten behöver du ha ett aktivt abonnemang på Internationell VA-utveckling, och registrerat ett personligt inloggningskonto.

Läs mer om våra abonnemang

Har du redan ett inloggningskonto? Klicka här