FOTO: Natalie Greppi

VA Tour Sweden samarbetar med Svenska Mässan Gothia Towers

Branschnytt

VA Tour Sweden inleder ett nytt samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers och blir därmed också samarbetspartner till Vatten2025, som arrangeras på Svenska Mässan i oktober nästa år. Partnersamarbetet fortsätter sedan när VA Tour Sweden turnerar vidare runt om i landet under januari och februari 2026.

Text/Redaktionen Cirkulation

 – Jag är väldigt glad för det nya samarbetet och ser bara fördelar, säger Caroline Harrå på VVS-Fabrikanterna, i ett pressmeddelande.

Den ambulerande VA Tour Sweden är Sveriges största mässa inom markförlagd VA och har arrangerats regelbundet sedan 2002, hela tiden med upplägget att resa runt i landet för att möta besökarna. Mässan har under åren vuxit och tar nu nästa steg när den blir en del av Vatten2025 den 21-23 oktober 2025.

– Vatten2025 markerar starten på vårt nya samarbete med Svenska Mässan Gothia Towers, säger Caroline Harrå, branschutvecklare för VA och Små Avlopp hos VVS-Fabrikanterna och projektledare för VA Tour Sweden.

Avtalet innebär att VA Tour Sweden blir en del av Vatten2025 där VVS-Fabrikanternas medlemmar, som representerar ett 100-tal tillverkande företag, ställer ut och medverkar i konferensprogrammet.

I början av 2026 turnerar VA Tour Sweden vidare med Svenska Mässan Gothia Towers som partner och arrangeras i Malmö 27 januari, Jönköping 29 januari, Umeå 5 februari och Stockholm 10 februari.

– Ett perfekt upplägg, som jag ser det. Vi såg oss om efter en stark samarbetspartner som ville vara med att utveckla VA Tour Sweden, säger Caroline.

– Svenska Mässan Gothia Towers hade många bra idéer som passar vårt upplägg. För oss kändes det väldigt tryggt att kroka arm med någon som är både engagerad och har mycket erfarenhet.

Annika Persson, affärsansvarig för Vatten2025 på Svenska Mässan Gothia Towers, ser fram emot samarbetet med VA Tour Sweden:

– Vi är oerhört stolta över uppdraget att få arrangera VA Tour Sweden, inte bara här hos oss i Göteborg, utan på ytterligare fyra orter, säger hon.

På de övriga orterna arrangeras VA Tour Sweden under en dag medan den genomförs under tre dagar på Vatten2025, vilket innebär ett fylligare upplägg.

– Det blir som en mässa i mässan, med spotlight just på markförlagd VA.

Annika tror och hoppas att samarbetet ska gynna båda parter.

– Vår kompetens och våra marknadsföringsmuskler, inte minst erfarenheterna av att arrangera mötesplatsen Vatten, kan stärka VA Tour Sweden på ett bra sätt. Samtidigt stärks våra relationer, genom att vi jobbar så nära VVS-Fabrikanterna och VA-gruppen. Vi förstår behoven på ett djupare plan.