FOTO: Siyavash Lolo/Unsplash

Sundsvall investerar 200 miljoner i vattenverk

Sundsvalls kommun investerar 200 miljoner kronor i beredningssteg vid Wifsta vattenverk.

Text/Erik Winnfors Wannberg

Wifsta vattenverk ligger i Timrå kommun men ägs av Sundsvalls kommun förser större delen av Timrå kommun och norra  delen av Sundsvalls kommun med dricksvatten. Driften står samägda Mittsverige Vatten för. Råvattnet till anläggningen har gradvis fått en försämrad kvalitet kopplat till klimatförändringar. Det handlar om lågt pH, låg alkalinitet och höga halter av järn/mangan.

Du behöver ha ett abonnemang för att läsa hela texten

För att kunna läsa texten behöver du ha ett aktivt abonnemang på VA-tidskriften Cirkulation, och registrerat ett personligt inloggningskonto.

Läs mer om våra abonnemang

Har du redan ett inloggningskonto? Klicka här